larem

L arevue européenne des médias et du numérique

Rupert Murdoch de?clare exercer un contro?e e?ditorial
Description

La commission des me?dias de la Chambre des Lords britannique a publie? en novembre 2007 le compte
rendu de I’enque?e parlementaire sur la proprie?te? des me?dias et de I'information, qu’elle a mene?e en
partie aux Etats-Unislorsd une visite a? New Y ork et Washington DC en septembre 2007.

Voici un court extrait du rapport de la se?ance au cours de laguelle a e?e? entendu Rupert Murdoch,
proprie?taire du groupe News Corp. : « Mr Murdoch did not disguise the fact that he is hands on both

economically and editorially. He says that “ the law” prevents him from instructing the editors of The Times
and The Sunday Times. The independent board is there to make sure he cannot interfere and he never says

“do this or that” although he often asks “what are you doing”. He explained that he “ nominates’ the

Editors of these two papers but that the nominations are subject to approval of the independent board. His
first appointment of an Editor of The Times split the Board but was not rejected. He distinguishes between

The Times and The Sunday Times and The Sun and the News of the World (and makes the same distinction

between the New Y ork Post and the Wall Street Journal). For The Sun and News of the World he explained

that he is a “ traditional proprietor” . He exercises editorial control on major issues — like which Party to

back in a general election or policy on Europe. Mr Murdoch insisted that there was no cross promotion

between his different businesses. He stated that The Times was slow to publish listings for Sky programmes.

He also stated that his own papers often give poor reviews of his programmes ».

Cette enque?te parlementaire sest de?roule?e au moment ou? Rupert Murdoch acque?ait le groupe
d’ information financie?re Dow Jones, e?diteur du Wall Street Journal (voir n°4 de La revue europe?enne
des me?dias, automne 2007). L’ annonce de ce rachat avait souleve? de vives re?actions d opposition, de la
part notamment de 200 journalistes du journal qui avaient alors entame? une gre?ve, craignant pour
I"inde?pendance e?ditoriale.

Troisie?me groupe mondial de me?dias apre?s Time Warner et Disney, News Corp. edite 175 titres,
notamment en Australie (Herald Sun), en Grande-Bretagne (The Times, News of the World, The Sun) et aux
Etats-Unis (New York Post). Il est e?galement proprie?aire de Fox News, la premie?re chai?ne ame?ricaine
d’information en continu et de Fox Business, lance?e en octobre 2007, ainsi que de la chai?ne britannique
d’ information Sky News, diffuse?e sur le bouquet BSkyB en Grande-Bretagne, dont il de?tient 39 % du
capital.

Source:

Page 1



larem

L arevue européenne des médias et du numérique

e US visit, Lords Communications Committee, The United Kingdom Parliament, 23 november 2007,
parliament.uk/parliamentary _committees/communications

Categorie

1. Lesacteurs globaux
2. Reperes & tendances

date créée

21 décembre 2007
Auteur

francoise

Page 2



